تعمیر جک پارکینگی 220 ولت V2 در ابریشم (سیلک)
این روزها جکهای پارکینگ به یکی از نجهیزات بسیار پرکاربرد در انواع دربهای اتوماتیک تبدیل شدهاند که به علت کاربری راحت و سریعی که دارند میتوان آنها را در درب اغلب پارکینگها در اماکن مختلف مشاهده نمود.
به طور کلی جکهای پارکینگی به دو دسته جکهای بازویی و جکهای ریلی طبقه بندی میشوند که هر کدام از آنها تفاوتهایی با یکدیگر دارند.
خود جکهای بازویی هم دو دسته جکهای 220 ولتی و 24 ولتی را در بر میگیرند که جکهای بازویی 220 ولتی نیز دو نوع هیدرولیکی و الکترومکانیکی دارند.
هر کدام از این نوع جکهای پارکینگی ممکن است به مرور زمان دچار مشکلاتی شوند که جهت برطرف نمودن آنها میبایست نسبت به تعمیر و عیب یابی آنها اقدام نمود.
نحوه عیب یابی جک پارکینگی 220 ولت V2
در این نوع از جکهای پارکینگی، نیروی چرخشی که توسط موتور دستگاه ایجاد میشود به وسیله گیربکس به بازوها منتقل شده و منجر به باز و یا بسته شدن دربها میشود.
برای این که موتور این نوع جکها بتواند کار خود را انجام دهد، به جریان برق با ولتاژ 220 ولتی یا همان جریان برق مستقیم شهری نیاز دارد.
ممکن است در زمان استفاده از این گونه جکها با مشکلاتی مواجه شوید که بسته به ایراد به وجود آمده میبایست به روشی مشخص جهت برطرف کردن آن اقدام نمود.
در ادامه به بررسی این ایرادات رایج و راه حل برطرف کردن آنها خواهیم پرداخت.
عدم عملکرد صحیح خازنها در جک
- در جکهای پارکینگی 220 ولتی از خازنهایی استفاده میشود که وظیفه آنها به وجود آوردن یک اختلاف فاز برای شروع به کار جکها میباشد.
- در صورتی که عملکرد این خازنها به خوبی انجام نگیرد و دچار ضعف شده باشند، ممکن است که دربها به طور کامل باز و یا بسته نشوند.
- در این حالت لازم است تا نسبت به تعویض این خازنها در جک مربوطه اقدام نمود.
لازم به ذکر است که برای هر نوع از جکها یک خازن به خصوص وجود دارد.
اگر خازنها به اشتباه برای یک جک عوض شوند، عمر مفید موتور جک کاهش یافته و عملکرد مدار فرمان نیز با اختلال روبرو خواهد شد.
به همین دلیل بهتر است که برای این کار حتما از یک فرد متخصص کمک بخواهید تا عملکرد جک پارکینگی شما و سیستم آن دچار مشکل نشود.
افزایش دمای موتور جکها
زمانی که درب پارکینگ به صورت مداوم باز و بسته شود، امکان داغ شدن موتورهای به کار رفته در جکها وجود دارد.
به دنبال این امر سرعت موتور کاهش یافته و بازویی جکها نیز به کندی عمل خواهد کرد.
در مواقعی که رفت و آمد در محل بسیار زیاد میشود، توصیه میکنیم که دربها را در حالت همیشه باز قرار داده و یا دربها را به گونهای تنظیم کرد
که پس از هر چند بار باز و بسته شدن به صورت متوالی به مدت نیم ساعت موتورها خاموش شده تا استراحت کنند.
تغییر کردن برنامه ریزی مدار فرمان
کمتر پیش میآید که میزان برنامه ریزیهای مدار فرمان در جکهای پارکینگی دچار تغییر شود؛ مگر این که شخصی مقدارهای عددی و ولومی و دیپ سوئیچی مدار فرمان را به هم زده باشد.
با این حال ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد مدار فرمان، این بخش نتواند مقدارهای برنامه ریزی را به درستی محاسبه کرده و در اجرای تایمها با مشکل مواجه شود.
اگر چنین اتفاقی بیفتد، جکهای پارکینگی عملکردی بیش از حد معمول و یا کمتر از آن خواهند داشت.
در چنین حالتی هم میبایست از راهنمایی یک فرد ماهر در زمینه تعمیر جکهای پارکینگی جهت تعمیر مدار فرمان خود استفاده کنید.
باز نشدن دربهای پارکینگ
اگر دیدید که نمیتوانید درب پارکینگ خود را با استفاده از ریموت باز کنید، اولین کار بررسی روشن شدن یا نشدن فلاشر در زمان فشردن دکمه ریموت میباشد.
اگر فلاشر روشن نشده باشد:
در ابتدا مطمئن شوید که فیوز برق مربوط به تامین برق جکهای پارکینگ متصل است یا خیر.
در صورت وصل بودن فیوز، مدار فرمان را باز کرده و ورودی برق آن را با کم یک فازمتر بررسی کنید تا ببینید که ولتاژ برق متصل به آن 220 ولت میباشد و یا خیر.
سپس فیوزهای شیشهای اضطراری قرار گرفته بر روی مدار فرمان را بررسی کنید که با مشاهده وصل بودن یک سیم نازک از قسمت میانی آن میتوان به سالم بودن این فیوزها پی برد.
در صورتی که با هیچ کدام از این کارها نتوانستید مشکل را برطرف سازید به احتمال زیاد مشکل اصلی از مدار فرمان میباشد که میبایست نسبت به تعمیر آن اقدام نمود.
اگر فلاشر روشن شده باشد:
در این حالت میبایست پیغام error را که بر روی صفحه دیجیتال مدار فرمان نمایش داده میشود مشاهده نمایید.
وقتی که جریان برق در داخل مدار فرمان برقرار باشد، میتوان موارد مختلفی را نام برد که منجر به این عیب شده باشند.
هر کدام از این ایرادات نیز بستگی به نوع جک و خطای نمایش داده شده دارد که بر اساس هر کدام از این عوامل، امکان بروز مشکلات مختلفی وجود دارد.
با این حال یکی از رایجترین مسائلی که در عیب یابی جکهای پارکینگی میتوان از آن کمک گرفت، بررسی سنسورهای چشمی قرار گرفته در میان دربها میباشد.
در بیشتر جکهای پارکینگی در صورتی که این چشمیها خراب شوند دربها باز و یا بسته نخواهند شد.
گاهی هم ممکن است که جکها تنها دربها را باز کرده و قادر به بستن مجدد آنها نباشند.
نحوه کنترل عملکرد سنسورهای چشمی
برای این که بتوان کارکرد سنسورهای چشمی قرار گرفته در بین دربها را کنترل نمود، میتوانید در برابر محدوده عملکردی چشمیها قرار بگیرید.
اگر چشمیها سالم باشند و شما خودتان یا دستتان را در جلوی آنها قرار دهید، صدای رله را به شکل یک تیک خواهید شنید.
در صورتی که هیچ گونه صدا و حرکتی از جانب چشمیها دیده نشود به معنای قطع بودن جریان برق سنسور چشمیها میباشد.
در گروهی از جکهای پارکینگی ممکن است که پیام error نشان داده شده بر روی صفحه دیجیتال به صورت FH و یا TC نمایش داده شود.
از این رو هر زمان که چنین پیغامهایی را بر روی صفحه دیجیتال مدار فرمان خود مشاهده کردید، به وجود یک مشکل در عملکرد چشمی دربها پی خواهید برد.
جمع بندی
جک پارکینگی 220 ولت گروهی از جکهای بازویی پارکینگی میباشد که از آنها جهت باز و بسته کردن درب پارکینگها به صورت اتوماتیک استفاده میشود.
استفاده مکرر و نادرست از این نوع جکها و همچنین کاربرد آنها به مدت طولانی ممکن است باعث پدیدار شدن مشکلاتی در عملکرد قسمتهای مختلف آنها شود که در چنین حالتی لازم است تا پس از عیب یابی جک پارکینگی نسبت به تعمیر قسمتهای مربوطه اقدام نمود.
لازم به ذکر است که این عیب یابی و تعمیر جکهای پارکینگی میبایست تحت نظر یک فرد متخصص و با تجربه در این حوزه انجام گیرد تا بتوان از بازگشت عملکرد صحیح جکها اطمینان حاصل نمود.